Praktische zaken
"[Pages previous="Studentenprofielen","https://test-gastgezin.yfu.be/studentenprofielen" current="Praktische zaken","#" next="Stappen tot gastgezin worden","https://test-gastgezin.yfu.be/stappen-tot-gastgezin-worden"]"
"[Aside icon="host a student" button="Terug naar Gastgezin","https://test-gastgezin.yfu.be/" offset="2"]"
"[Section name="Wie betaalt wat?"]"
Van onze gastgezinnen vragen we dat ze kost en inwoon voor de student voorzien.
Al de rest wordt bekostigd door de student/natuurlijke ouders/YFU. Verzekering, schoolkosten, hobby’s, zakgeld en extra’s voor reisjes en dergelijke worden betaald door de natuurlijke ouders.
We betalen onze gastgezinnen niet om ervoor te zorgen dat niemand voor extra inkom host, maar uit oprechte interesse, motivatie en liefde.
"[Section name="School"]"
Vermits we een schoolprogramma organiseren, dienen alle studenten naar een Vlaamse school te gaan. We verwachten dat ze hun best doen op school. De student kiest samen met hun gastgezin naar welke school hij/zij zal gaan. Het is wel de student zelf die instaat voor de schoolkosten.
"[Section name="Verzekering en visum"]"
De verzekering en het mogelijke visum zijn al in orde voor dat de student aankomt en worden door de student en YFU in orde gebracht. Jullie hoeven hiervoor niks te doen. De studenten zijn verzekerd voor ziektekosten, ongevallen en wettelijke aansprakelijkheid. De studenten hebben zelf de nodige documenten bij.
"[Section name="Verblijfsvergunning aanvragen"]"
Als de student aangekomen is, moeten jullie binnen acht werkdagen naar jullie eigen gemeentehuis om een verblijfsvergunning aan te vragen. Het is jullie verantwoordelijkheid om hiervoor te zorgen, maar indien nodig kunnen jullie bij ons altijd terecht. Tijdens de voorbereiding krijgen jullie nog meer informatie hierover.
"[Section name="Begeleiding en ondersteuning"]"
We willen dat je evenveel geniet van ons programma als onze uitwisselingsstudenten. Daarom zorgen we dat jullie voldoende ondersteuning krijgen tijdens de uitwisseling. We organiseren verschillende weekends om de studenten voor te bereiden en op te volgen, we houden infosessies en gastgezin ‘babbels’ voor gastgezinnen en iedereen krijgt een persoonlijke counselor om jullie te helpen doorheen het hele avontuur.
"[Section name="Wat als er problemen ontstaan?"]"
We zijn hier voor jullie. Jullie, net zoals de studenten, hebben een eigen counselor, die jullie luistert en helpt. Jullie krijgen, net zoals de studenten, een eigen counselor die naar jullie zal luisteren en helpen. De student counselor en family counselor staan onderling in contact met elkaar om een beter beeld van de situatie te krijgen en betere ondersteuning te geven. Die informatie wordt met discretie behandeld en wordt niet doorgegeven aan derden, met uitzondering van de verantwoordelijke kantoormedewerker. De counselors kunnen te rade gaan bij de kantoormedewerker of kan aanraden dat jullie zelf contact opnemen met het kantoor. Vaak ontstaan problemen door miscommunicatie en wordt de situatie opgelost door samen rond de tafel te zitten en alles uit te praten. Het vraagt tijd en inspanning om een relatie op te bouwen en om die verder te ontwikkelen. Indien er echt geen overeenkomsten zijn en jullie samenleven niet meer zien zitten, zoeken we een nieuw gezin voor de student.
Bij noodgevallen kunnen jullie 24/7 een medewerker via ons noodnummer terecht. Indien van pas is ook onze API (Aanspreekspersoon integriteit) altijd bereikbaar.